Fundacja Panoptykon i Polska Rada Biznesu są zaniepokojone kierunkiem prac nad projektem ustawy o ochronie danych osobowych z 14 września 2017 r. Z materiałów opublikowanych w BIP Kancelarii Premiera po uzgodnieniach międzyresortowych wynika, że Ministerstwo Cyfryzacji, częściowo uwzględniając uwagi zgłoszone przez Ministerstwo Rozwoju, przewiduje wyłączenie niektórych obowiązków administratorów danych dla firm zatrudniających mniej niż 250 pracowników, które nie przetwarzają danych wrażliwych i nie przekazują danych osobowych podmiotom trzecim.
Największe wątpliwości wzbudza zwolnienie firm z obowiązku informacyjnego przy pobieraniu danych niezbędnych do realizacji umowy. Obawiamy się, że ograniczenie informacji przekazywanych klientom w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych nie przełoży się na realne korzyści po stronie firm, jednocześnie powodując niepotrzebne komplikacje w stosowaniu nowych standardów prawnych i spadek zaufania w relacjach z klientami.
Z blankietowym wyłączeniem obowiązku informacyjnego dla szerokiej kategorii przedsiębiorców wiążą się następujące problemy:
Do tej pory każda firma działająca zgodnie z polskim prawem musiała informować swoich klientów o tym, w jakim celu zbiera ich dane oraz o tym, kto jest ich administratorem. Procedura realizująca ten obowiązek stała się rynkowym standardem i ważnym narzędziem budowania zaufania w relacji z klientami.
Obowiązywać zaczęłyby podwójne standardy na rynku i w efekcie podniosłoby to ryzyko prawne związane z działalnością małych i średnich firm.
Obowiązek informowania klientów nie wymaga dodatkowych nakładów. W praktyce sprowadza się on do zaprojektowania standardowych klauzuli zawartych w umowach i formularzach kontaktowych, które tak czy inaczej trafiają do klienta.
W toku prac nad rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO) ustawodawca unijny doszedł do wniosku, że liczba zatrudnianych pracowników nie jest odpowiednią podstawą dla projektowania wyjątków od ogólnych reguł ochrony danych osobowych, ponieważ w żaden sposób nie przekłada się na ilość przetwarzanych przez przedsiębiorstwo danych ani na ryzyko, które taka działalność generuje. Przyjęcie takiego kryterium w polskiej ustawie nie zyska aprobaty Komisji Europejskiej i rozpęta kolejny, niepotrzebny spór o charakterze politycznym.
Jesteśmy przekonani, że potrzeba wprowadzenia taryfy ulgowej dla firm zatrudniających mniej niż 250 osób może i powinna być realizowana w inny sposób niż poprzez uchylenie obowiązku informacyjnego przy pobieraniu danych niezbędnych do realizacji umowy.
Proponujemy następujące rozwiązania:
1. Zidentyfikowanie (np. w procesie otwartych konsultacji społecznych) rzeczywistych trudności, z jakimi małe i średnie przedsiębiorstwa będą musiały się zmierzyć w procesie dostosowania do RODO. Dla wielu firm kosztowne i trudne może okazać się np. rzetelne przeprowadzenie pełnego procesu oceny ryzyka, odpowiednie zabezpieczenie systemów informatycznych czy konieczność uwzględnienia standardów ochrony prywatności w fazie projektowania.
2. Stworzenie realnego pola do działań wspierających małe i średnie przedsiębiorstwa – od kampanii informacyjnych po tworzenie praktycznych narzędzi (np. darmowych aplikacji ułatwiających przeprowadzenie oceny ryzyka) – które mogłyby być realizowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.
3. Wypracowanie dobrych praktyk, które będą realizowały obowiązki informacyjne w sposób przyjazny dla firm i ich klientów.
SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski, we współpracy z Fundacją Wsparcia Przedsiębiorczości oraz Kancelarią DZP opublikowała raport „Gold-plating i nadregulacja przy implementacji prawa UE do polskiego porządku prawnego”. Raport opisuje 100 przypadków szeroko rozumianego „gold-platingu” i nadregulacji w polskim porządku prawnym. Chodzi o wdrażanie prawa Unii Europejskiej, które wykracza poza wymagania unijne, generując dodatkowe obciążenia dla polskich przedsiębiorców. W Raporcie […]
Na stanowisko prezesa ponownie wybrano Wojciecha Kostrzewę. W skład zarządu weszły 3 przedsiębiorczynie i 3 przedsiębiorców. Taka proporcja to rzadkość w organizacjach tego typu, zwykle zdominowanych przez mężczyzn. Obok Wojciecha Kostrzewy (m.in. Stadler Rail, ERGO Hestia), nowy zarząd Polskiej Rady Biznesu tworzą: Małgorzata Adamkiewicz (Adamed Pharma), Beata Balas-Noszczyk (DWF Law), Anna Szczygielska (Zakłady Automatyki Kombud), Marian […]
Polska Rada Biznesu wspiera inicjatywę SprawdzaMY – Przedsiębiorcy dla Polski, która ma na celu poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jest to oddolna akcja, której głównym celem jest opracowanie konkretnych rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień w obrocie gospodarczym. Deregulacja i uproszczenia procedur gospodarczych przyniosą korzyści wszystkim obywatelom, przyczyniając się do zwiększenia konkurencyjności […]