Apel Polskiej Rady Biznesu i Fundacji Panoptykon dotyczący prac nad ustawą o ochronie danych osobowych do ministra cyfryzacji i ministra przedsiębiorczości i technologii

Fundacja Panoptykon i Polska Rada Biznesu są zaniepokojone kierunkiem prac nad projektem ustawy o ochronie danych osobowych z 14 września 2017 r. Z materiałów opublikowanych w BIP Kancelarii Premiera po uzgodnieniach międzyresortowych wynika, że Ministerstwo Cyfryzacji, częściowo uwzględniając uwagi zgłoszone przez Ministerstwo Rozwoju, przewiduje wyłączenie niektórych obowiązków administratorów danych dla firm zatrudniających mniej niż 250 pracowników, które nie przetwarzają danych wrażliwych i nie przekazują danych osobowych podmiotom trzecim.

Największe wątpliwości wzbudza zwolnienie firm z obowiązku informacyjnego przy pobieraniu danych niezbędnych do realizacji umowy. Obawiamy się, że ograniczenie informacji przekazywanych klientom w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych nie przełoży się na realne korzyści po stronie firm, jednocześnie powodując niepotrzebne komplikacje w stosowaniu nowych standardów prawnych i spadek zaufania w relacjach z klientami.

Z blankietowym wyłączeniem obowiązku informacyjnego dla szerokiej kategorii przedsiębiorców wiążą się następujące problemy:

  • obniżenie standardu funkcjonującego w Polsce od dwudziestu lat

Do tej pory każda firma działająca zgodnie z polskim prawem musiała informować swoich klientów o tym, w jakim celu zbiera ich dane oraz o tym, kto jest ich administratorem. Procedura realizująca ten obowiązek stała się rynkowym standardem i ważnym narzędziem budowania zaufania w relacji z klientami.

  • obniżenie zaufania klientów do małych i średnich przedsiębiorstw

Obowiązywać zaczęłyby podwójne standardy na rynku i w efekcie podniosłoby to ryzyko prawne związane z działalnością małych i średnich firm.

  • brak realnych oszczędności po stronie firm

Obowiązek informowania klientów nie wymaga dodatkowych nakładów. W praktyce sprowadza się on do zaprojektowania standardowych klauzuli zawartych w umowach i formularzach kontaktowych, które tak czy inaczej trafiają do klienta.

  • naruszenie prawa Unii Europejskiej (naruszenie zasady proporcjonalności)

W toku prac nad rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO) ustawodawca unijny doszedł do wniosku, że liczba zatrudnianych pracowników nie jest odpowiednią podstawą dla projektowania wyjątków od ogólnych reguł ochrony danych osobowych, ponieważ w żaden sposób nie przekłada się na ilość przetwarzanych przez przedsiębiorstwo danych ani na ryzyko, które taka działalność generuje. Przyjęcie takiego kryterium w polskiej ustawie nie zyska aprobaty Komisji Europejskiej i rozpęta kolejny, niepotrzebny spór o charakterze politycznym.

Jesteśmy przekonani, że potrzeba wprowadzenia taryfy ulgowej dla firm zatrudniających mniej niż 250 osób może i powinna być realizowana w inny sposób niż poprzez uchylenie obowiązku informacyjnego przy pobieraniu danych niezbędnych do realizacji umowy.

Proponujemy następujące rozwiązania:

1. Zidentyfikowanie (np. w procesie otwartych konsultacji społecznych) rzeczywistych trudności, z jakimi małe i średnie przedsiębiorstwa będą musiały się zmierzyć w procesie dostosowania do RODO. Dla wielu firm kosztowne i trudne może okazać się np. rzetelne przeprowadzenie pełnego procesu oceny ryzyka, odpowiednie zabezpieczenie systemów informatycznych czy konieczność uwzględnienia standardów ochrony prywatności w fazie projektowania.

2. Stworzenie realnego pola do działań wspierających małe i średnie przedsiębiorstwa – od kampanii informacyjnych po tworzenie praktycznych narzędzi (np. darmowych aplikacji ułatwiających przeprowadzenie oceny ryzyka) – które mogłyby być realizowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.

3. Wypracowanie dobrych praktyk, które będą realizowały obowiązki informacyjne w sposób przyjazny dla firm i ich klientów.

Zobacz również

Nowe władze PRB wybrane!

28 maja 2019

28 maja Polska Rada Biznesu wybrała nowe władze na dwuletnią kadencję. Prezesem zarządu został Wojciech Kostrzewa, przedsiębiorca i menedżer z blisko trzydziestoletnim doświadczeniem w zarządzaniu firmami z sektora finansowego i medialnego. Wojciech Kostrzewa zastąpił na fotelu prezesa PRB Jacka Szwajcowskiego, który pełnił tę funkcję przez ostatnie cztery lata. Wojciech Kostrzewa był dotychczas wiceprezesem Polskiej Rady Biznesu, a […]

czytaj więcej

Znamy laureatów Nagrody PRB

27 maja 2019

Po raz ósmy wręczono Nagrody Polskiej Rady Biznesu. Nagrodę PRB im. Jana Kulczyka w kategorii SUKCES otrzymał Igor Klaja – twórca najsilniejszej polskiej sportowej marki 4F, założyciel i prezes spółki OTCF. Laureatką Nagrody PRB im. Andrzeja Czerneckiego w kategorii DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA została Róża Rzeplińska – współzałożycielka i prezes Stowarzyszenia 61. Kapituła konkursu Nagrodą specjalną PRB […]

czytaj więcej

Apel Zarządu PRB w sprawie wyborów do Parlamentu Europejskiego

23 maja 2019

W najbliższą niedzielę odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Będą one miały kluczowe znaczenie dla przyszłości Europy oraz rozwoju kluczowych wartości Unii Europejskiej: solidarności, wolności, demokracji i gospodarki rynkowej. Apelujemy do polskich środowisk biznesowych i do wszystkich uprawnionych do głosowania o uczestnictwo w tych wyborach i tym samym o współudział w decydowaniu o kształcie Unii Europejskiej. Decyzje […]

czytaj więcej


^